Godina | Mesec | Nedelja | Dan |
---|---|---|---|
11 | 139 | 607 | 4255 |
8. juna, u Studentskom centru "Priština" u Kosovskoj Mitrovici otvorena je izložba „NADEŽDA PETROVIĆ* 1915-2015; „Bolničarka sa paletom.” i „Ulična galerija“.
Dokumentarna izložba „NADEŽDA PETROVIĆ 1915-2015; Bolničarka sa paletom.” multimedijalnom postavkom, kroz ilustrovanu biografiju i dokumentarno-edukativni sadržaj, predstavila je Nadeždin život, nesvakidašnju odanost jedne umetnice sopstvenom rodu, njen ratni put i slikarstvo nastalo u burnim događajima 1912-1915.
„Ulična galerija“ je na devet panoa na ilustrativan način predstavila i široj javnosti približila Nadeždin život, umetnički rad i neizmerno rodolјublјe iskazano na dužnosti ratne bolničarke.
Posle Kosovske Mitrovice, izložba putuje u Štrpce od 21. do 29. juna i Gračanicu od 30. juna do 10. jula 2016. godine.
Organizatori izložbe su: Dom kulture Gračanica, Umetnička galerija Nadežda Petrović i Studentski centar Kosovska Mitrovica.
Pokrovitelј izložbe je Kancelarija za Kosovo i Metohiju Vlade Republike Srbije.
Izložba je deo manifestacije „Vidovdan 2016“.
*Nadežda Petrović je najznačajniji srpski slikar s početka veka. Iako je tematski ostala verna nacionalnom, stilski se potpuno okrenula savremenim tokovima evropske umetnosti. U odnosu na ostale naše umetnike išla je znatno ispred svog vremena - sigurno da je i to jedan od razloga što od svojih savremenika nije bila dobro shvaćena, a u jednoj tradicionalno patrijarhalnoj srpskoj sredini. Nadežda je bila u stanju da sve prikaže bojama: širokim gestualnim potezom četke; jakim bojama i izuzetno jasnim i zvonkim kolorističkim odnosima svetlih i tamnih partija, bez međutonova; gustim pastuoznim namazima, nekada skoro relјefastim; sa bojenim akcentima na licima, nošnji, krošnjama i stablima drveća, na uzburkanom nebu;
Proučavaoci njenog dela, a pre svih dr Katarina Ambrozić koja je i pisac monografije o Nadeždi Petrović, podelili su njeno stvaralaštvo u 4 perioda i to:
I Minhenski period (1898 - 1903)
Prvi minhenski period - Ažbeov atelјe (Bavarac, kopije)
Drugi menhenski period - atelјe Juliusa Ekstera (Bavarac sa šeširom, Vodenica, Iberze, Borova šuma, Jelova šuma, Akt s leđa, pejzaži)
II Srbijanski period (1903 - 1910)
Prvi srbijanski period - posle 1903 (Stablo u šumi, Resnik -više studija, Staro groblјe, Žetva, Domaćin, Devojče iz Sićeva, Sićevo -više studija, Guslar, Kaluđer)
Drugi srbijanski period - posle Italije 1907 (Dereglije na Savi, Žena sa suncobranom, Anđa, Staro beogradsko groblјe)
III Pariski period (1910 - 1912) - Most na Seni, Kej na Seni, Kralјević Marko i Miloš Obilić, Bulonjska šuma, More, Plaža u Bretanji, Notr Dam
IV Ratni period (1912 – 1915) - Čaršija, Stari šedrvan u Prizrenu, Prizren, Gračanica -nekoliko studija, Kosovski božuri -nekoliko studija, Dušanov most, Vezirov most, Ruševine, Valјevska bolnica)
Stilski Nadeždino slikarstvo uglavnom pripada ekspresionizmu, mada se u pojedinim periodima na njenim slikama mogu prepoznati i druga stilska opredelјenja kao što su impresionizam, simbolizam i fovizam.
Godina | Mesec | Nedelja | Dan |
---|---|---|---|
11 | 139 | 607 | 4255 |